احمدی:
دولت هم اکنون بحثی بر افزایش قیمت بنزین ندارد
به گزارش وبی کارت، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه دولت هم اکنون بحثی بر افزایش قیمت بنزین ندارد، اظهار داشت: افزایش قیمت در کمیسیون انرژی در این دوره و دوره قبل عنوان شد، اما رای نگرفت.
به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه صف اول، در مورد ناترازی انرژی و خاموشی ها اظهار نمود: در ارتباط با ناترازی تعریفی که برای ناترازی می کنند، عدم همراهی مصرف با تولید است یعنی زمانیکه ما تولیدمان کم باشد و مصرفمان زیاد باشد، این خلاء و این نقص را ناترازی تعریف کردند، در این رابطه کار کارشناسی انجام گرفته، کمیته های تخصصی ما ورود پیدا کردند و دلایل و عوامل ناترازی را بررسی کردند.
وی اضافه کرد: با عنایت به خاموشی های اخیر وزیر نفت و وزیر نیرو با کارشناسان را در کمیسیون انرژی را دعوت کردیم مسائل و مشکلات را بیان و تبیین کردند که توافق بسیار خوبی صورت پذیرفت. یکی از بحث هایی که وزیر نیرو بیان کرد کمبود گاز بود.
هفتاد درصد نیروگاه های ما از گاز استفاده می کنند
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با این که نیروگاه های ما نزدیک به هفتاد درصدشان از گاز استفاده می نمایند، اظهار داشت: نزدیک به ۱۱۴ نیروگاه شامل نیروگاه حرارتی، نیروگاه برق آبی، نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر داریم که از این تعداد ۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می کنند و وقتی با مشکل عدم مصرف مازوت همراه شدند مقداری خاموشی ایجاد کرد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: این خاموشی هم با عنایت به سیاستی که اتخاذ شد به بخش خانگی آمد، البته صنایع هم خاموش شدند، علتش این بود که ما نتوانستیم بموقع سوخت را به نیروگاه ها برسانیم، از سوی دیگر وضعیت برق آبی مان هم مشخص است یعنی نیروگاه هایمان مقداری از نظر راندمان پایین است.
احمدی اضافه کرد: از سوی دیگر با وضعیت باران ها و آب پشت سد مشکلاتی ایجاد کرد، مجبور بودیم این ناترازی ها را مدیریت نماییم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: در قسمت خانگی، تجاری، نیروگاه ها و در قسمت های مختلف، مدیریت سهم بندی کردن مصرف است.
وی اظهار داشت: در بحث ناترازی، نگاه های مختلفی مطرح می شود، حتی در خارج از کمیسیون و نگاه متخصصین، اقتصاددان ها، بحث سیاست قیمتی است می گویند بخاطر این که ما بتوانیم جامعه را بسمت و سویی ببریم که مصرف خوب و بهینه انجام دهند باید قیمتها را بالا ببریم، در حالیکه بنده بعنوان رئیس کمیسیون انرژی و کسی که بررسی نموده ام با این نگاه بعنوان یک ابزار خیلی موافق نیستم، بدین سبب که ما آنها را آزموده ایم چه در نظام قبل که یک مرتبه و در نظام جمهوری اسلامی هم دو بار در ارتباط با بنزین صورت گرفت. آیا ما توانستیم با سیاست قیمت گذاری و افزایش قیمت، ناترازی را از بین ببریم یا این که توانستیم مصرف را پایین بیاوریم؟ آمار و ارقامی که به ما نشان داده است از نظر کارشناسی این طور نیست.
در بحث هدررفت انرژی سومین کشور هستیم
احمدی در رابطه با افزایش تولید اظهار داشت: در ارتباط با افزایش تولید با عنایت به منابع مالی و وضعیتی که داریم نمی توانیم آن اهداف را محقق نماییم شاید مقداری از مشکلات مان را حل کند ولی تمام اهدافمان را محقق نمی نماید.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با بهینه سازی مصرف اظهار داشت: در بحث بهینه سازی مصرف این که ما ناترازی را بگوییم دولت یا مجلس به تنهایی حل کند اصلاً اتفاق نمی افتد، ما باید عزم جدی و راسخ داشته باشیم و همه با هم ورود پیدا نماییم تا این مساله را بتوانیم مدیریت و حل نماییم.
وی افزود: در ارتباط با بهینه سازی مصرف، ما در بحث هدررفت انرژی سومین کشور هستیم، از کشورهای کمتر توسعه یافته هم عقب هستیم، ازاین رو باید مدیریت نماییم، در کشورهای دیگر می بینید که در بحث مصرف انرژی برنامه های خاصی را پیاده کردند.
احمدی اظهار داشت: باید راندمان نیروگاه هایمان را بالا بیاوریم ما در بحث حمل و نقل واقعاً مشکل داریم ماشین های فرسوده ای که سال ها بنا بوده از مدار بیرون برود، اما انجام نشده، ما اگر بر روی بهینه سازی مصرف کار نماییم و مدیریت مصرف داشته باشیم، اساسا می توانیم از بحران ها و چالش هایی که وجود دارد به طور موقت عبور نماییم تا برسیم به آن دو فاز دیگر و اگر هر سه ابزار در کنار هم قرار بگیرد اساسا می توانیم بحث ناترازی را حل نماییم.
احمدی در جواب این پرسش که سهم بسزایی در مصرف نامتعارف سوخت داریم، اظهار داشت: دراین خصوص ما ورود کردیم، نامه ای هم به وزیر نفت و هم وزیر نیرو نوشته ایم که اقدامات، عملیات و کارهایی که در بحث بهینه سازی کردن به ما گزارش دهند، مطلب دوم حساب بهینه سازی بود که ادارات و مراکز مختلف که متولی امر بهینه سازی بودند باید با تکلیف مبلغی را به حساب بهینه سازی واریز می کردند عمل نکردند ما گزارش جامعی خواسته و ورود کرده ایم که حساب بهینه سازی هم در مواردی که باید بهینه سازی شود مصرف شود، یعنی موقعیت مصرف مشخص شده، سه چهار بند مصرف است یک بحث امکانات و نیروگاه هاست و دیگری در ارتباط با آن دستگاه هایی است که باید حق السهم شأن را پرداخت می کردند.
وی تصریح کرد: جنبه نظارتی را اعمال کردیم، اساسا بدانید ما دیگر از گزارش های تشریفاتی و آمدن وزرا در کمیسیون گذشته ایم هم اکنون اقدامات و عملیات هایی را در کمیسیون انجام و رؤسای کمیته های تخصصی را تکلیف کرده ایم در صورت عمل نکردن وزارت خانه یا سازمان های زیرمجموعه به تکالیف قانونی شأن بازخواست شوند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در ارتباط با برنامه هفتم نامه ای به وزیر نیرو و نفت نوشته و یک کارگروه تشکیل دادیم، احکام برنامه هفتم را استخراج کردیم، یعنی تکالیف و الزاماتی که وزارت نیرو و نفت دارد را احصا کردیم و در این نامه به وزارت نیرو و وزارت نفت ارسال و گفته ایم مقررات لازم التصویب به اهداف عملکردی تقدیم شده است، ظرف دو هفته گزارش آخرین اقدامات انجام شده در آن وزارت خانه در ارتباط با اجرای احکام، تهیه پیش نویس یا تصویب مقررات لازم التصویب با آیین نامه قانون و همینطور برنامه های عملیاتی برای تحقق اهداف کمی مورد نظر، به تفکیک مورد به این کمیسیون ارسال کنید.
احمدی افزود: نایب رییس اول و معاون نظارت را مأمور کرده ایم که دقیقا این گزارش ها را پایش، بررسی و ورود کنند، مطمئن باشید اگر سابقا ترک فعلی انجام گرفته باشد، کما این که در کمیسیون انرژی پژوهش و تفحص از وزارت نیرو داشتیم و در صحن علنی قرائت شد، در اینجا با عنایت به مکاتبات و جلسات مشترک تعاملی که با دوستان داریم اساسا به آن سمت می رویم که احکام و الزامات اجرایی شود.
احمدی اظهار داشت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ تبصره یک به منظور تسهیل تأمین مالی و اجرای طرح پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی به دولت اجازه می دهد که از راه وزارت نفت حساب بهینه سازی مصرف انرژی را ایجاد نماید.
وی اضافه کرد: حساب ایجاد شده، اما، چون به شکل جزیره ای عمل می شد و خروجی خاصی نداشته است و چندین بار دعوت کردیم که اقداماتتان را دراین خصوص عرضه دهید، اما نتوانسته اند اقدام قابل توجهی را عرضه کنند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در بحث بهینه سازی به صورت مثال ورود بخش خصوصی برای واردات بخاری هایی بود که با راندمان بالا و مصرف سوخت کمتری بود، بارها صنف خصوصی پیگیری و دنبال کردند، منتهی به بهانه های مختلف عنوان تولید داخلی و بهانه های مختلف نتوانستیم دراین خصوص موفق باشیم، چون موفق نشدیم هر کجا هم که این را حق به ما می دهید، هر کجا بنا شد که چند مجموعه با همدیگر یک کاری را انجام دهند، موفق آن چنانی نداریم، در یک جا اگر کار متمرکز شود آنجا هم متولی مشخص است و هم می شود پیگیری و بازخواست کرد.
احمدی اظهار داشت: در بحث ناترازی تولید باید دو اقدام اساسی را انجام دهیم، یک بحث راه هایی است که زودتر ما را به نتیجه برساند و کم هزینه باشد، در ارتباط با مجموعه شهید سلیمانی آخرین خبری که گرفتیم و اطلاع داریم، اتفاق خاصی نیفتاده است. اما آن چیزی که ما هم اکنون باید دنبال آن باشیم، به شکل مقطعی و زودبازده انجام بدهیم بحث اصلاح روش هاست، افزایش بهره وری از پالایشگاه هایی است که هم اکنون داریم، بسیاری از پالایشگاه ها داریم که می توانیم راندمانش را بالا ببریم و تولید بیشتری به ما بدهد.
وی اظهار داشت: در چند ماه اخیر که با ناترازی بنزین مواجه شدیم، طبق آخرین گزارش تقریبا در این دو سه ماه ۸ میلیون لیتر تولید اضافی داشتند، اگر می توانند این گونه عمل کنند، باید برویم سراغ همان بهینه سازی، برویم سراغ طرح هایی که زودبازده است.
احمدی اضافه کرد: دو سه طرح خوب و پالایشگاه خوب داریم که می تواند اثرگذار باشد، باید سراغ متنوع سازی مصرف انرژی برویم، چرا بر روی یک مبحث متمرکز می شویم، برق های تجدیدپذیر، انرژی های تجدیدپذیر بسیار اهمیت دارد که بخش خصوصی استقبال کرده اند و تکلیف برنامه هفتم است که به میزان خاصی برسد و در بودجه هم دیده شده است.
وی اظهار داشت: در دولت قبل قول دادند که ۳۰ هزار در بحث انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، بادی و … کار انجام دهیم. باید بسمت اصلاح نوسازی ناوگان برویم، وسایل نقلیه واقعاً مدت هاست که در این اندیشه اند که کار انجام بگیرد.
احمدی افزود: یکی از برنامه هایی که در اولویت های کمیسیون انرژی قرار دادیم بحث بهینه سازی انرژی است باید بحث ناوگان حمل و نقل و از متولیان امر تکلیف نماییم به این سمت و سو بروند و دولت باید این کار را انجام دهد تا به مردم بگوییم که شما مصرف نکنید، اگر کیفیت خودرو ها را بالا ببریم، اگر اجازه دهیم که مصوبه دولت بر مبنای واردات خودرو ها اجرایی شود اساسا در این رقابت ها ما می رویم بسمت و سویی که بهینه سازی نماییم و راندمان های مان را بالا ببریم و مشکلات را کم نماییم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در بحث مصرف سوخت، باید بر اجرای مصوبات برنامه هفتم متمرکز شویم که میثاق بین مجلس و دولت می باشد. آقای دکتر پزشکیان وقتی لایحه بودجه دادند گفتند برنامه ما، برنامه هفتم است، آقای قالیباف رئیس مجلس گفتند تمام برنامه های مجلس را بر روی برنامه هفتم متمرکز کنید.
احمدی اظهار داشت: ما در بحث بودجه ورود کردیم، سه نفر از همکاران که مسلط بر مسائل بودجه ای بودند بعنوان نماینده کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق حضور دارند، نزدیک به دویست و چهل و سه پیشنهاد به کمیسیون انرژی رسیده است، قسمتی در ارتباط با برق، قسمتی در ارتباط با نفت و گاز و … که هر کدام موضوعات خویش را دارد، نزدیک به ۱۶۷ پیشنهاد را در کمیسیون انرژی بررسی کردیم که در آنجا ۵۳ پیشنهاد مصوب شد، در کمیسیون انرژی ۵۳ پیشنهاد نمایندگان علاوه بر بحث قانون و لایحه که بررسی کردیم و اساسا این پیشنهادها در ارتباط با اصلاح آن تبصره های بودجه است، بررسی کردیم و به تصویب رساندیم که نشان داده است کمیسیون انرژی فعالیت و تلاشهای گسترده ای داشته است.
دولت هم اکنون بحثی بر افزایش قیمت بنزین ندارد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در ارتباط با قیمتها در بودجه بحث نمی گردد، قیمتها به خود دولت واگذار شده است، در مواد مختلف است و می تواند تصمیم بگیرد و سیاستگذاری کند.
وی افزود: اتفاق خوبی که رخ داد، وارد کردن بنزین سوپر بود که توانست مقداری فشار را بر مردم و آنهائی که از نظر مالی اقتصاد ضعیفی دارند را حل کند که این مورد سبب شد که دولت دیگر سراغ افزایش قیمت بنزین نرود.
احمدی اظهار داشت: دولت هم اکنون بحثی بر افزایش قیمت بنزین ندارد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: در رابطه با افزایش قیمت در کمیسیون مطرح نه تنها هم اکنون بلکه در دوره قبل هم عنوان شد، اما رای نگرفت، نگاهی که مجلس و کمیسیون انرژی به مصرف انرژی دارد، نگاه بهینه سازی انرژی است نه در ارتباط با افزایش قیمت و سیاست قیمتی، با این نگاه و با این دیدگاه مجلس نگاهش اینست که دولت و دستگاههای اجرایی را بسمت و سویی سوق دهد که به سراغ سیاست های بهینه سازی بروند.
احمدی اظهار داشت: اتفاق خوبی که کمیسیون انرژی بیان کرد که می تواند اثرگذار باشد اینست که به جای کارت سوخت از کارت حساب استفاده گردد که در کمیسیون تلفیق هم مصوب شد که درصورتیکه مالک خودرو به پمپ بنزین مراجعه نمود احتیاجی به کارت سوخت نداشته باشد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا سهمیه بنزین به هر نفر و هر کارت ملی اختصاص داده می شود، اظهار داشت: خیر به هر مالک خودرو اختصاص داده می شود.
احمدی اظهار داشت: یکی از نگاه هایی که در کمیسیون انرژی وجود دارد، نگاه دیپلماسی انرژی است که ما به شکل فعال دراین خصوص حضور داریم و پیگیری می نماییم، در زمان دولت شهید رئیسی وقتی این جریان برای مذاکره با روسیه آغاز شد حضور پیدا کردیم، وزیر مربوطه در کمیسیون آمدند و توضیحات جامع و کاملی را عرضه دادند، اما هنوز به قراردادی منتهی نشده است.
در حال حاضر ما درگیر ناترازی گاز هستیم
احمدی اضافه کرد: در بحث سواپ گاز، دیپلماسی انرژی و امنیت انرژی امروز در دنیا حرف بسیار مهمی می زند، گاهی با امنیت یک کشور سروکار دارد، وقتی جریان مسائل بین المللی پیش می آید، کشورها در بحث انرژی وقتی به هم وابسته باشند، حمایت امنیتی را هم می تواند به دنبال داشته باشد.
وی اظهار داشت: هم اکنون ما درگیر ناترازی گاز هستیم اگر بتوانیم با کشورهایی که با ما رابطه خوبی دارند، حتی کشورهای همسایه مبادله انرژی داشته باشیم، می توانیم مشکلات و ناترازی مان را حل نماییم به این علت روسیه استقبال کرده و ما هم در کنار آن قرارگرفته ایم و مذاکرات را انجام می دهیم تا به نتیجه برسانیم.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: نتیجه ای که برای ما مهم می باشد این که مسائل امنیتی، حکمت، عزت و مصلحت را درنظر بگیریم و بعد وارد فضای قرارداد شویم، ما بعنوان کشور استفاده کننده می توانیم گاز را در مناطقی که نیازمان است مثلا شمال کشور استفاده نمائیم و گاز جنوب کشور به همان میزانی که می خواستیم هزینه نقل و انتقال و تبعاتی که به دنبال داشت را کم نماییم و از آنجا به جای دیگر بدهیم.
احمدی در رابطه با میادین مشترک در بحث تولید و برداشت اظهار داشت: هم اکنون از نظر برداشت، ما با طرف قطری مان مساوی برداشت می نماییم، نگاه و نگرانی ما برای آینده است، قراردادهایی که دولت قطر با برخی از شرکت ها منعقد کرده ما در ارتباط با فشار افزایی وزیر و وزارت خانه را پای کار آوردیم که بحث فشار افزایی را دنبال و به نتیجه خوبی برسیم.
احمدی اضافه کرد: بر مبنای سیاستگذاری هایی که انجام داده ایم شرکت هایی مشخص و قراردادهایی منعقد شده است و نظارت کرده ایم که هر چه زودتر شرکت هایی که طرف قرارداد هستند برای فشارافزایی پارس جنوبی اقدام نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب