مهر بررسی كرد؛

ساخت قطعه ۷ بزرگراه شاهچراغ در گرو مولدسازی هزار میلیارد تومانی

ساخت قطعه ۷ بزرگراه شاهچراغ در گرو مولدسازی هزار میلیارد تومانی

به گزارش وبی کارت، مدیرعامل شرکت راه اندازی بزرگراه شاهچراغ با اعلان اینکه هزار میلیارد تومان مجوز مولدسازی صادر شد، اظهار داشت: تامین مالی قطعه 7 این بزرگراه لازمست، برای اینکه اغلب تصادف ها در این قطعه رخ می دهد.



به گزارش وبی کارت به نقل از مهر، باتوجه به موقعیت ایران در منطقه و عبور کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب از کشورمان، توسعه و تکمیل کریدورهای آزادراهی بمنظور افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر منطقه بسیار ضرورت دارد.
کریدور آزادراهی شمال - جنوب مرکز کشور بمنظور ارتباط دریای خزر به خلیج فارس طراحی و در دست اجرا است و این کریدور از بندرانزلی شروع و بعد از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به شهر بندری بوشهر منتهی می شود.
۲۱۲ کیلومتر از کل بزرگراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه در مهر سال قبل با حضور رییس جمهور شهید دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. قطعه هفتم این بزرگراه نیز به طول ۱۳ کیلومتر در دست اجرا است.
گفتنی است، بزرگراه شیراز - اصفهان بخشی مهم و تکمیل کننده پازل کریدور شمال به جنوب بشمار می رود و نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب (بالعکس) برعهده دارد، این بزرگراه به عنوان مسیری میانبر بین دو مرکز مهم استانهای فارس و اصفهان را به هم متصل می کند و از طرف دیگر باتوجه به کاهش چشم گیر طول مسیر (۱۳۴ کیلومتر فاصله شیراز - اصفهان) و زمان سفر (۱۲۰ دقیقه)، نقش به سزایی در پایین آوردن ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف سوخت (سالانه) ایفا می کند.
همچنین باتوجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور شده است.
از سوی دیگر باتوجه به وجود دو قطب مهم گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره برداری از این بزرگراه در توسعه صنعت ایرانگردی، گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

تکمیل کریدور شمال - جنوب کشور در گرو اتمام ساخت قطعه ۸ بزرگراه شیراز - اصفهان

همان طور که گفته شد، بزرگراه شیراز - اصفهان به طول کلی ۳۷۰ کیلومتر قسمتی از کریدور شمال به جنوب آزادراهی مرکز کشور است. این بزرگراه به دو قسمت تقسیم شده، که یک قسمت آن از شهر شیراز تا ایزد خواست و قسمت دیگر آن از ایزد خواست تا شهر اصفهان محسوب می شود.
عملیات اجرائی بزرگراه شیراز - ایزد خواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامه ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر در حدفاصل شهرهای سده تا ایزد خواست از مناطق سد ایزد خواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید عبور می کند.

نیازمند ۱، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام قطعه هفت بزرگراه شیراز - اصفهان

همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کام فیروز، تنگ بستانکو تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می شود.
ناگفته نماند، قطعه هفتم این بزرگراه با طول ۱۳ کیلومتر اکنون با بالاتر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست راه اندازی قرار دارد و برای اتمام عملیات این قطعه نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
شایان ذکر است، بخش دیگر این بزرگراه از ایزد خواست تا اصفهان به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا - سه راهی مبارکه - ایزد خواست در دست مطالعه است و براساس برنامه زمانی تعیین شده عملیات اجرائی آن بزودی شروع خواهد شد.
همچنین، مطالعات قطعه هشتم بزرگراه شیراز - اصفهان اخیراً به پایان رسیده و این قطعه ۱۳ کیلومتر خواهد بود که تا حالا تجهیزات کارگاهی انجام نشده اما قرارداد اجرائی آن ابلاغ گردیده است.
قطعه هشتم بزرگراه شیراز - اصفهان به عبارت دیگر قطعه اول بزرگراه شیراز - بوشهر شمرده می شود که بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز را به این قطعه متصل می کند و یکی از خروجی های شیراز به سمت شهر بوشهر خواهد بود.

پیمایش ۶ قطعه بزرگراه شیراز - اصفهان با ۲۰ لیتر بنزین

رضا محمدیان مدیرعامل شرکت راه اندازی، نگهداری و بهره برداری بزرگراه شیراز - اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه نرخ عوارض بزرگراه شیراز - اصفهان بعد از گذشت یک سال ابلاغ گردید، اظهار داشت: «راه» مسیر توسعه است و «آزادراه» در راه توسعه قرار دارد و همیشه ارتقا کمی و کیفی بزرگراه شیراز - اصفهان را دنبال خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: بزرگراه شیراز - اصفهان در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ توسط رییس جمهور شهید دولت سیزدهم به افتتاح و بهره برداری رسید که فاز تکمیلی این بزرگراه در دست اجرا است. البته شروع جریان بار ترافیکی در راه بزرگراه شیراز - اصفهان سبب گسترش و توسعه دو استان شیراز و اصفهان شد.
محمدیان با اشاره به این که بزرگراه شیراز - اصفهان در منطقه بکری راه اندازی شده، به این علت هیچ نوع زیرساختی در این راه از قبل مهیا نبود، اظهار داشت: در امتداد شروع این پروژه، ابتدا باید زیرساخت های لازم همچون برق رسانی که در سه فاز تهیه شد. در موازای برق رسانی، پروژه روشنایی بزرگراه در دست اجرا قرار گرفت و اکنون طرح روشنایی بالاتر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر طبق پیش بینی ها تا پایان آذر سال جاری نیز تکمیل می شود.
وی افزود: طبق بررسی های انجام شده تا پایان امسال، تمام الزامات آزاده راه شیراز - اصفهان تکمیل می شود و قطعه یک الی ۶ این بزرگراه به پایداری خواهد رسید. همین طور در زمان افتتاح بزرگراه نیوجرسی ها نیمه تمام بود که در امتداد فاز تکمیلی، ۶۰۰ کیلومتر در بزرگراه شاهچراغ استفاده شده است.
مدیرعامل شرکت راه اندازی، نگهداری و بهره برداری بزرگراه شیراز - اصفهان با اشاره این که بزرگراه شیراز - اصفهان از شروع افتتاح به هوشمندسازی و فیبر نوری مجهز بود، اضافه کرد: اکنون دو فاز هوشمندسازی در راه بزرگراه درحال نصب است که یک فاز به تحت عنوان سخت افزار خواهد بود، همین طور طرح هوشمندسازی کل مسیر بزرگراه شیراز - اصفهان همچون روشنایی، کنترل دوربین ها، پلیس راه و هرگونه ارتباطات دیگر در برنامه ریزی های آینده این شرکت قرار دارد.

۶ جایگاه سوخت راه اندازی شد

وی تصریح کرد: در زمان افتتاح بزرگراه شیراز - اصفهان هیچ نوع جایگاه سوختی همچون بنزین و گازوئیل وجود نداشت که بعد از افتتاح بلا فاصله سه جایگاه سوخت ثابت به همراه خدمات رفاهی مورد نیاز و سه جایگاه سوخت سیار در این بزرگراه فراهم شد؛ البته ماشین های سواری با ۲۰ لیتر بنزین امکان پیمایش کل مسافت بزرگراه را خواهند داشت.
این مقام مسئول اشاره کرد: همانطور که ذکر شد، بزرگراه شیراز - اصفهان به دو بخش تقسیم می شود، که بخش اول قطعه های یک تا ۶ به طول ۲۱۲ کیلومتر است و بخش دوم قطعه هفت و هشت محسوب می شود. قطعه هفتم این بزرگراه با طول ۱۳ کیلومتر اکنون با بالاتر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست راه اندازی قرار دارد.
وی با اعلان اینکه تامین منابع مالی برای قطعات ۷ و ۸ باید از محل مولدسازی صورت گیرد، اشاره کرد: حدود هزار میلیارد تومان مجوز مولدسازی صادر و از دو ماه گذشته به اداره راه و شهرسازی استان فارس ابلاغ گردیده و باید عملیات واگذاری صورت گیرد. همین طور ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق اسلامی برای تامین مالی این قطعات اختصاص خواهد یافت، اما این رقم حدود ۴۵ روز دیگر به ست شرکت می رسد.
به گفته محمدیان؛ تامین مالی قطعه ۷ بسیار لازمست، برای اینکه نیمی از تصادفات بزرگراه شیراز - اصفهان تنها در این قطعه رخ می دهد و به عبارت دیگر گلوگاه ترافیکی به وجود آورده است.

متولی نصب دوربین های کنترل سرعت سازمان راهداری و پلیس است

مدیرعامل شرکت راه اندازی، بهره برداری و نگهداری بزرگراه شیراز - اصفهان با اشاره به نصب دوربین های کنترل سرعت در این آزادراه، اضافه کرد: نصب دوربین های کنترل سرعت یک موضوع حاکمیتی است و باید از طرف پلیس و سازمان راهداری هماهنگی های لازم برای نصب آن صورت گیرد.

ممنوعیت ورود کامیون با حجم بالای ۲۰ تن

وی با اشاره حجم ترانزیت از بزرگراه شیراز - اصفهان اضافه کرد: ورود کامیون ها با وزن بالای ۲۰ تن به بزرگراه ممنوع می باشد، برای اینکه عبور کامیون با تناژ بالاتر از حد استاندارد زیان هایی بر جای می گذارد و در ورودی ۶ قطعه بزرگراه سامانه با عنوان اندازه گیری حجم بار کامیون ها فعال است و اجازه ورود به کامیون ها با بار بالاتر از ۲۰ تن داده نمی گردد.
وی در آخر با اعلان اینکه به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد تا نرخ عوارض بزرگراه متناسب با تورم افزایش یابد، اما اجرای این طرح نیازمند همراهی مجلس خواهد بود، اظهار داشت: نرخ عوارضی بزرگراه شیراز - اصفهان در هفته جاری ابلاغ گردید که نرخ عوارض سواری برای پیمایش ۶ قطعه ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده اما نرخ ابلاغی از نرخ پیشنهادی ما کمتر بود، باتوجه به این این بزرگراه از یک سال قبل زیر بار ترافیکی قرار گرفته است.
با توجه به خدمات و سطح کیفیت بزرگراه نرخ عوارضی منطقی است
وی با اعلان اینکه عده ای می گویند که نرخ ابلاغی گران است، توضیح داد: نرخ عوارضی بزرگراه شیراز - اصفهان بر طبق پیمایش تعیین می شود، به عبارت دیگر به مقدار که راننده از بزرگراه استفاده نماید، هزینه پرداخت خواهدنمود و باتوجه به کیفیت و سطح خدمات بطور قطع نرخ برآورد شده منطقی است. محمدیان با اعلان اینکه نرخ عوارضی باید از شروع سال اعمال شود، اضافه کرد: با وجود فرارهای عوارضی با پلاک های مخدوش و عدم پرداخت وقتی عوارضی از میانه سال اعمال می شود، چیزی عاید سرمایه گذار نمی گردد.
تغییر اسم بزرگراه شیراز - اصفهان به «آزادراه شاهچراغ»
گفتنی است، سال قبل همزمان با شروع به کار بزرگراه شیراز - اصفهان، طبق دستور شهید آیت الله رئیسی بنا شد تا اسم این بزرگراه به «آزادراه شاهچراغ» تغییر کند.

0.0 / 5
40
1403/07/28
10:00:36
تگهای خبر: ارتباطات , استاندارد , خدمات , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت