حریم خصوصی کاربران بزرگترین دغدغه فضای مجازی
وبی کارت: وبی کارت: رسانه های اجتماعی اینروزها کاربران را تشویق می کنند علایق، اطلاعاتی از محل زندگی، وضعیت تحصیل و کار خودرا به اشتراک گذاشته و حتی اطلاعات مکانی و زمانی تصاویر و فیلم های خودرا اضافه کنند و در نتیجه بعد از مدتی، نمایه کاربران تبدیل به آلبومی کامل از متن، رویداد، تصویر و فیلم در مورد زندگی شخصی یا حرفه ای آنها خواهد شد.
به گزارش وبی کارت به نقل از ایسنا، به دنبال گسترش روز افزون استفاده از فضای مجازی و لزوم استفاده از اینترنت، انواع اپلکیشن ها و حساب های کاربری برای انجام کارهای مهم و ضرروی، این که چگونه کاربران از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود مخافظات کنند و نسبت به آن آگاهی داشته باشند، خیلی مهم است.
حفظ حریم خصوصی هم اکنون یکی از مهم ترین نگرانی های عمومی در حوزه IT و فضای مجازی است، این نگرانی ها امروزه قبل از وجود اعتماد به نفس در رهبران و مسئولین اجتماعی شرکتهای بزرگ، خطرات و لطمه های رانندگی و... است. امنیت سایبری نه تنها یک راهبرد امنیتی مخفی است، بلکه بخشی از موفقیت یا شکست یک شرکت در زمینه فناوری جهانی است. طبق بررسی ها، امروزه حفظ داده های کاری کاربران و اطلاعات خصوصی آنها دارای بالاترین اولویت برای مسؤلان شرکت ها هستند.
با گرایش روز افزون فروش تجهیزات اینترنتی و الکترونیکی اداره آمار آمریکا تخمین زد که فروشگاه های اینترنتی که به خرده فروشی به صورت پرداخت آنلاین اقدام می کنند، در سال ۲۰۱۷ به صورت میانگین ۱۱۹ میلیارد دلار نقل وانتقال مالی دربرداشته که این شامل دسترسی این واحدهای فروش به طیف وسیعی از اطلاعات خصوصی و مالی (شامل آدرس محل سکونت، شماره کارت اعتباری و...) مردم است. درواقع، ۶۰ درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی که توسط Harris از طریق" تحقیقات امنیتی آی بی سی و امنیت شخصی"، در IBM انجام شده اعلام کردند از نظر آنها از بین رفتن اطلاعات شخصی و کاری آنها بدتر از وقوع یک جنگ می تواند زیان بار باشد.
براساس اطلاعاتی که سایت پلیس فتا منتشر نموده بود نگرانی های عموم مردم در حوزه امنیت اطلاعت خصوصی شان کاملا منطقی و به جاست برای اینکه بعضی از سازمان هایی که برای رعایت مقررات حفظ حریم خصوصی عمومی (GDPR) پیش قدم هستند و این استاندارد را درگذشته اعمال کرده بودند، در جدید ترین بروزرسانی ها و تغییرات ساختاری خود این حمایت ها که شامل مقررات GDPR نیز هست را برای کاربرانی که خارج از اتحادیه اروپا (EU) زندگی می کنند، حذف کرده اند و این کاربران را از چتر حمایتی خود خارج کرده اند که این رویدادها به نوبه خود می تواند بر نگرانی های کاربران دامن بزند.
در ایران هم همزمان با رشد شبکه های اجتماعی و گسترش فضای مجازی بحث حفظ حریم خصوصی کاربران مورد توجه دارد و دولت ها از چند سال قبل تا به الان بر آن تاکید می کنند. به صورت مثال بهمن سال قبل در هفتمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال پیش نویس لایحه پیشنهادی «حمایت و محافظت از داده های شخصی» مطرح و کلیات آن به تصویب رسید. در این نشست لایحه پیشنهادی حمایت و محافظت از داده های شخصی که در کمیسیون ویژه اقتصاد دیجیتال تهیه و تدوین شده بود مورد بررسی قرار گرفت.
گفته شده بود این لایحه بعد از تصویب در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به هیئت دولت ارجاع داده خواهد شد تا در جلسه هیئت دولت نیز به تصویب برسد و بعد از آن برای تبدیل شدن به قانون به مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود. در همین رابطه چندی قبل اعضای شورایعالی فضای مجازی تصمیماتی درباره ی راهکارهای پایدارسازی خدمات، تقویت حفظ حریم خصوصی و حفظ داده های کاربران اتخاذ کردند.
درباره جزییات این مورد میتوان گفت شورایعالی فضای مجازی در این نشست که به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، با بررسی دغدغه ناپایداری ارائه خدمات در حوزه فضای مجازی، به بحث و تبادل نظر درباره ی راهکارهای پایدارسازی خدمات، تقویت حفظ حریم خصوصی و حفظ داده های کاربران پرداخت و در جهت ایجاد فضای پایدار و مناسب برای بهره مندی مردم از این امکان تصمیماتی اتخاذ نمود.
با تمام این اوصاف همواره سفارش می شود که در استفاده از فضای مجازی حتما چند نکته رعایت شود؛ به صورت مثال شبکه های اجتماعی کاربران را تشویق می کنند تا نمایه (Profile) خودرا تکمیل کرده و اطلاعات شخصی بیشتری از خود در آن قرار دهند؛ ضمن آن که به صورت پیوسته و فراگیر فعالیت نموده و محتوای گوناگونی را با دیگران به اشتراک گذارند. بدین سان شبکه های اجتماعی می توانند خدمات بهتری در اختیار کاربران خود قرار دهند.
این شبکه ها به صورت خاص، کاربران را تشویق می کنند تا علایق و سلایق، اطلاعاتی از محل زندگی، وضعیت تحصیل و کار خودرا به اشتراک گذاشته و حتی اطلاعات مکانی و زمانی در ارتباط با تصاویر و فیلمهای خودرا نیز با استفاده از برچسب گذاری به آنها اضافه کنند. لذت ارتباط برخط با آشنایان سبب گشته است تا استفاده از شبکه های اجتماعی، تبدیل به یکی از فعالیتهای موردعلاقه و متداول برای عموم مردم شود.
در چنین شرایطی، امکان دارد کاربران به استفاده از خدمات شبکه اجتماعی عادت کرده و به مرور، اطلاعات فعالیت خودرا در این شبکه ها افزایش داده و اطلاعات شخصی خودرا هرچه بیشتر در آنها به اشتراک گذارند. بعد از مدتی، نمایه کاربران شبکه های اجتماعی تبدیل به آلبومی کامل از متن، رویداد، تصویر و فیلم در مورد زندگی شخصی یا حرفه ای آنها خواهد شد. این حقیقت قابل چشم پوشی نیست که شبکه اجتماعی یک مکان عمومی است. ازاین رو اگر یک کاربر، تنظیمات حریم خصوصی خودرا به درستی انجام نداده و به علت ارتباط مداوم با دوستان واقعی خود در شبکه اجتماعی، حضور افراد دیگر در آن مکان را فراموش کند، امکان دارد اطلاعاتی را منتشر کند و اجازه مشاهده آنها را به کسانی بدهد که در زندگی عادی هیچ وقت حاضر به انجام چنین کاری نباشد. تصور کنید یک نسخه از آلبوم شخصی و یا خانوادگی خودرا به کتابخانه شهر خود امانت دهید!
همچنین هریک از کاربران شبکه های اجتماعی، در ابتدا برای ارتباط با اقوام، دوستان و آشنایان قدیمی خود وارد شبکه شده و نخستین ارتباطات خودرا با افرادی برقرار می کند که در زندگی واقعی نیز با آنها دوست است. کاربرانی که در شبکه های اجتماعی به طور گسترده فعال می باشند، به مرور و ضمن ارتباط با دوستان قبلی خود، رفتار کاربران دیگر (به خصوص، دوستان دوستان خود) را نیز مشاهده کرده و به مرور با بعضی از آنها از راه شبکه اجتماعی ارتباط برقرار می کنند.
این تصمیم، معمولاً بر مبنای شناختی است که به مرور از این افراد به دست می آید؛ با این وجود در بعضی موارد، امکان دارد انتخاب یک فرد بعنوان «دوست» در شبکه اجتماعی، شتاب زده صورت گیرد و افرادی که شناخت کافی از آنها وجود ندارد بعنوان «دوست» برگزیده شوند. علاوه بر موارد گفته شده اطلاعاتی که کاربران در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، حداقل توسط دوستان آنها در این شبکه ها، به صورت کامل قابل مشاهده است؛ مضاف بر آن که در صورت عدم توجه به تنظیمات حریم خصوصی، امکان دارد بعضی از این اطلاعات را حتی تمامی کاربران مشاهده کنند.
با توجه به آنچه در مورد اطلاعات شخصی کاربران و گسترش دایره دوستان آنها در شبکه های اجتماعی گفته شد، قابل تصور است که با گذشت زمانی نه چندان طولانی، اطلاعات شخصی کاربران در مورد وقایع خصوصی زندگی آنها، در این شبکه ها توسط افرادی که هیچ آشنایی قبلی با آنها نداشتند قابل مشاهده باشد.
منبع: وبی كارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب