آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
وبی کارت: به گزارش وبی کارت، سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیرا به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را اعلام نمود.
به گزارش وبی کارت به نقل از ایسنا، خدمت هوشمند بدون رجوع حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت است که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خویش را با هم به اشتراک گذارند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم عرضه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که حالا در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد.
دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد.
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت اتصال و راه اندازی این پنجره را با دستگاههای دولتی دانسته و گفته بود وزارت خانه های مختلف و سازمان های ذیل این دستگاه ها باید در گام نخست، پنجره واحد خویش را راه اندازی کنند. بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مساله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده اند تا پایان شهریورماه سالجاری به راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام نمایند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خویش را به صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم عرضه کنند.
در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیرا اعلام نمود به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر، آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند منتشر گردید. مجید فولادیان- مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی- ضمن اشاره به اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بعنوان یک پلت فرم ملی یکپارچه، خیلی از خدمات دولتی و عمومی کشور را با یک مرتبه احراز هویت به مردم عرضه می دهد، به تبیین آخرین وضعیت عرضه خدمات توسط این درگاه پرداخت.
وی، به معرفی پنج سامانه برتر ملی و استانی از منظر میزان داشتن مخاطب پرداخت و اظهار نمود: پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت راه و شهرسازی، سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، درگاه ملی مجوزهای کشور و پنجره واحد خدمات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران جزو سامانه های برتر ملی و استانی هستند که بالاترین میزان ورود مردم برای دریافت خدمات را به خود اختصاص داده اند.
مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی در ادامه معرفی «ترین» های پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، پرتقاضاترین خدمات استعلامی این درگاه را معرفی نمود و اضافه کرد: سرویسهای رهگیری مرسوله پستی، استعلام بیمه نامه، اعتبار دفترچه بیمه درمانی، استعلام وضعیت کووید و دریافت گواهی واکسیناسیون داخلی، عنوان پرمخاطب ترین سرویسهای استعلامی را به همراه دارند.
فولادیان در زمینه وضعیت اتصال دستگاههای دولتی و اجرایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشت: تابحال ۱۲۳ دستگاه به این پلت فرم ملی متصل شده اند که از این میزان، اتصال ۱۱۸ دستگاه از راه سامانه های ملی و استانی بوده است و پنج دستگاه هم از راه درگاه ملی مجوزهای کشور به پنجره ملی اتصال یافته اند. هم اکنون، سامانه ثبت من سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ثبت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پورتال آموزش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، پنجره واحد سازمان پژوهش های علمی و صنعتی و شهرداری خرم آباد جزو آخرین دستگاه هایی هستند که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند.
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا به مأموریت تحقق دولت هوشمند بعنوان یکی دیگر از برنامه های وزارت ارتباطات و دولت سیزدهم اشاره نمود و اظهار داشت: گام نخست این طرح راه اندازی پنجره خدمات دولت هوشمند بود که انجام شد و الان ۹۲ درصد دستگاههای دولتی و دیگر قوا با بیشتر از ۲۰۰۰ خدمت در این پنجره حضور دارند و مردم می توانند با یک مرتبه رجوع از تمام خدمات دولتی استفاده نمایند.
زارع پور اضافه کرد: در برنامه داریم در سال آینده صددرصد خدمات دولت در این پنجره عرضه شود و ۲۰ درصد خدمات هم به صورت هوشمند به مردم عرضه شود.
وی هوشمندسازی خدمات دولت را این گونه توضیح داد که در این سامانه بر مبنای اطلاعات موجود دستگاه ها بدون درخواست و احتیاج به حضور و دریافت مدارک، به مردم خدمات مورد نیازشان عرضه شود.
گفتنی است پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، الان آماده عرضه خدمات استعلامی به صورت غیرحضوری و الکترونیکی به مردم است.
منبع: webycard.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب