رئیس مركز توسعه تجارت الكترونیك:
اینستاگرام در ایران روزانه چقدر گردش مالی دارد؟
وبی کارت: رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک می گوید که آمارهای دقیق از تجارت الکترونیک در کشور باید از طرف این مرکز ارائه شود و گمانه زنی هایی که بدون استناد به آمارهای رسمی ارائه می شوند، قابل اتکا نیستند.
به گزارش وبی کارت به نقل از ایسنا، در صورتیکه مردادماه امسال شاهد رونمایی از گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۰ توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بودیم، در مهرماه و پس از وقایع اخیر که منجر به اعمال محدودیت در دسترسی به دو شبکه اجتماعی شد، آمار و ارقام متفاوت و گاهی متناقضی از ابعاد اقتصادی تجارت الکترونیکی کشور شنیده می شود. عدد و رقم هایی که تا روزانه هزار میلیارد تومان هم مخابره شده و فضای رسانه ای کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در گفت و گو با ایسنا، با بررسی تعدادی از آمارهای رسمی موجود در این عرصه می گوید که این سازمان نهایی کردن بسته های حمایتی برای کسب و کارهای فعال در اینستاگرام را در دستور کار خود قرار داده است.
متن این گفت و گو به شرح زیر است:
در هفته های اخیر، آمار مختلفی از وضعیت کسب و کارهای فضای مجازی شنیده می شود. تا چه اندازه می توان به این اعداد اتکا کرد؟
مطابق بخشنامه و اساسنامه مصوب هیئت وزیران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان مرجع اطلاعات و آمار درباب تجارت الکترونیکی کشور شناخته می شود و به همین دلیل ما در هر سال گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی سال قبل را منتشر و در دسترس عموم مردم، سرمایه گذاران و تصمیم گیران قرار می دهیم. گزارش سال ۱۴۰۰ نیز مرداد امسال منتشر و درباب آن نیز با حضور اصحاب رسانه توضیحات کامل ارائه شد. بر همین اساس، از نظر مرجعیت آمار، مرکز تتا به عنوان یک مرکز تخصصی و دارای صلاحیت درباب آمار و اطلاعات در این عرصه حضور پررنگ داشته و دارد.
در مدت اخیر هم شاهد انتشار اخبار با دو رویکرد بودیم. رویکرد اول این بود که درباره ی ابعاد تجارت الکترونیکی کشور در رسانه های اجتماعی به قدری بزرگنمایی کردند که از خود اندازه اقتصاد نیز بزرگ تر شده است و دسته دیگر هم از این سوی بام افتادند و اهتمام در پاک کردن نقش اقتصادی کسب و کارهای مستقر در شبکه اجتماعی اینستاگرام کردند.
از نظر ما هر دو رویکرد، غیر حرفه ای و ناصحیح است و هر دو نگاه افراطی و تفریطی به زیست بوم اقتصادی تجارت الکترونیکی لطمه می زند. تصمیم گیری برمبنای اطلاعات اشتباه، لاجرم نتیجه اشتباه به همراه خواهد داشت.
از نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اندازه این بازار به چه مقدار است؟
در سال ۱۴۰۰ اندازه کل بازار تجارت الکترونیکی رسمی کشور ۱۲۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است. بررسی مرکز از چند روش و ترکیب آنها مانند بررسی تراکنش های بانکی درگاه ها، سرشماری از صفحات فروش اینستاگرام و نیز بوسیله تحلیل اقتصاد کلان نشان میدهد که مجموع تراکنش مالی در فضای رسانه های اجتماعی در سال ۱۴۰۰، عددی بین ۲۵ تا حداکثر ۳۵ همت بوده است؛ یعنی روزانه بین ۶۸ تا ۹۵ میلیارد تومان. نکته مهم این که این گردش در حدود سه درصد کل اندازه اقتصادی تجارت الکترونیکی کشور است.
اما از طرف دیگر باید در نظر داشت که تعداد این کسب وکارها در حدود ۳۰۰ هزار برآورد می شود و عدد اشتغال آن بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود. البته این تعداد اشتغال به مدلول اشتغال تمام وقت نیست و از بیشتر این صفحات به عنوان شغل مکمل یا درگاه ارائه مکمل استفاده می شده است. این را هم باید بدانیم که عمده کسب و کارهای مستقر در رسانه های اجتماعی جزو کسب و کارهای خرد به حساب می آیند و از این جهت تعداد افراد دخیل در این کسب وکارها به نسبت تعداد کسب وکارها تعداد نسبتاً زیادی است که آن هم به خاطر کوچک بودن عمده این کسب و کارهای اینستاگرامی بوده است.
آمار خسارت روزانه ارائه شده در طول این مدت توسط تعدادی از مراکز و نهادها، گاهی تا روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز بوده است. از نظر شما این اعداد اشتباه است؟
برآوردهای ما برمبنای آمار رسمی کشور تهیه می شود. همانطور هم که مشاهده می کنید این آمار در چند نوبت پالایش و بررسی شده و بطور مرتب در سال های اخیر انتشار یافته است. حالا هم می بینیم این آمار و ارقام فاصله معناداری با آن چه در فضای احساسی جامعه بیان می شود، دارد.
ما در چند مرحله اعلام کردیم که پژوهشکده ها، اتاق های فکر، سایر سازمان هایی که به صورتی اطلاعات مرتبط در این مساله دارند، مراتب را به مرکز تتا اعلام کنند تا در اسرع وقت جلسات بررسی و جمع بندی با این اشخاص اجرا شود. همانطور که ابتدای صحبت گفتم، تصمیم گیری باید برمبنای اطلاعات درست اتفاق بیفتد و بر همین اساس، من بصورت رسمی از تمامی صاحب نظران دعوت می کنم که با مشارکت همدیگر این گزارش را به روز رسانی نماییم اما این را باید بدانیم که آن چه در فضای رسانه ای در ایام اخیر انتشار یافته عمدتا نادرست بوده و اختلاف بسیاری هم با واقعیت هایی دارد که ما طبق پایش ها و روش های علمی خود به آن رسیدیم. البته از طرفی هم به هر حال باید فکر جدی و اساسی برای همان کسب و کارهای خردی که از مسائل اخیر لطمه دیده اند، داشته باشیم. طرح های خوبی هم در دست تدوین داریم که بتواند به معیشت آن دسته از کسب وکارها بطور خاص کمک نماید.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب