توقف کشتی ها و هواپیماها با زدن یک دکمه!
به گزارش وبی کارت کشتی های کانتینری بزرگ و هواپیماهای باری به شکل فزاینده در معرض تهدید هک شدن قرار دارند که به مختل شدن جدی زنجیره تأمین جهانی منجر می شود.
به گزارش وبی کارت به نقل از ایسنا، هکرهایی که چیزی بیشتر از یک کامپیوتر در اختیار ندارند، به شکل فزاینده به بزرگترین ساخته های دست بشر متمرکز شده اند و کشتی های کانتینری بزرگ و هواپیماهای باری که امروزه، برای اقتصاد جهانی ضروری هستند، در معرض هک شدن و از کار افتادن توسط نسل جدید هکرها قرار دارند.
دیوید اِم، محقق امنیتی ارشد شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی در اینباره به شبکه سی ان بی سی اظهار داشت: حقیقت این است که هواپیما یا کشتی مانند هر سیستم دیجیتالی دیگری می تواند هک شود. در واقع این مورد در طول بررسی آزمایشی روی یک هواپیمای بوئینگ در سال ۲۰۱۹، ثابت شد.
با این حال اغلب هک شرکت هایی که در بنادر و فرودگاهها فعالیت می نمایند، از دسترسی به یک هواپیما یا کشتی واقعی، راحتتر است.
شرکت آلمانی "هِلمان ورلد واید لجستیک" در دسامبر اعلام نمود فعالیتهایش هدف یک حمله فیشینگ قرار گرفته است. در حملات فیشینگ، پیامهای جعلی به هدف، ارسال شده و وی برای دادن اطلاعات مهم یا دانلود نرم افزار مخرب فریب داده می شود.
این شرکت که خدمات بار هوایی، بار دریایی، جاده ای و ریلی عرضه می کند، ناچار شد به مدت چند روز سفارشهای جدید را متوقف نماید و مشخص نیست در نتیجه توقف فعالیت، چقدر درآمد از دست داد.
سم اواد هارتمن، مدیر اطلاعات فناوری هلمان به شبکه سی ان بی سی اظهار داشت: این شرکت فورا کوشش کرد مانع انتشار این حمله سایبری شود و ارتباط دیتاسنترهایش در سرتاسر جهان را قطع کرد و برخی از سیستمهایش را خاموش کرد تا گسترش صدمه ناشی از این حمله سایبری را متوقف نماید. در نتیجه همه چیز باید به صورت دستی انجام می شد و برخی از بخشهای کسب و کار بهتر از سایرین قادر به مدیریت اوضاع بودند. شرکت هلمان حالا با مقامات قانونی برای شناسایی عامل این حمله سایبری فعالیت می کند و باآنکه گمانه زنی هایی وجود دارد اما پاسخ قطعی وجود ندارد.
همچنین حمله نوت پتیا در ژوئن سال ۲۰۱۷ که چندین شرکت همچون شرکت کشتیرانی کانتینری دانمارکی مرسک را گرفتار کرد، صدمه پذیری زنجیره تأمین جهانی را منعکس کرد.
مرسک اعلام نمود هدف حمله باج افزاری نوت پتیا قرار گرفته است که دسترسی افراد به اطلاعات را در برابر دریافت پول، در اواخر ژوئن همان سال مسدود کرده بود.
سورن اسکو، مدیرعامل مرسک، در اوت سال ۲۰۲۰ اظهار داشت: حجم فعالیت مرسک به مدت چندین هفته در ژوییه مختل شد و در نتیجه نتایج مالی سه ماهه سوم این شرکت متاثر شد. انتظار می رود حمله سایبری روی نتایج سایبری به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار تأثیر بگذارد.
این حمله باج افزاری از برخی از صدمه پذیریهای امنیتی در نرم افزار ویندوز بهره برداری نمود که مایکروسافت بعد از نشت آنها، بروزرسانی کرد.
گروه Toll ژاپن هم در فوریه سال ۲۰۲۰ هدف حمله سایبری قرار گرفت که مجبور شد سیستمهای آی تی خویش را خاموش کند.
گاهی هم هکرها لزوما به دنبال دریافت باج نیستند. مجرمان در سال ۲۰۱۳ سیستمهای بندر آنتورپ را به منظور مختل کردن رفت و آمد کانتینرها هک کردند تا بتوانند محموله های مواد مخدر خویش را مخفیانه منتقل کنند.
بمحض اینکه هکرها به سیستمهای مورد نظرشان راه پیدا کردند، مکان و زمان تحویل کانتینرهایی که مواد مخدرشان در آنها بود را تغییر دادند. قاچاقچیان سپس رانندگان خویش را برای دریافت کانتینرهای حامل مواد مخدر فرستادند. هکرها از حملات فیشینگ و بدافزار برای فریب دادن کارکنان مسئول بندر و شرکتهای کشتیرانی استفاده کردند تا به این سیستمها دسترسی پیدا کنند. این نقشه بعد از اینکه شرکتهای کشتیرانی متوجه غیرعادی بودن اوضاع شدند، توسط پلیس کشف شد.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، مدیر اطلاعات فناوری شرکت هلمان می گوید هکرها پی بردند زنجیره تأمین جهانی تا چه حد مهم می باشد و می دانند وقتی مختل می شوند، چه اتفاقی می افتد. این اختلال روی کل اقتصاد جهان تأثیر می گذارد. حمل و نقل کالاها متوقف شده و مصرف کنندگان با کمبود در سوپرمارکتها روبرو می شوند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب