در گفت وگو با وبی كارت اعلام شد
مردم باید به پیام رسان های بومی احساس نیاز كنند
به گزارش وبی كارت رئیس پژوهشكده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در پژوهشگاه ICT، مهم ترین چالش توسعه پیام رسان را ایجاد اقبال از سوی مردم دانست و تصریح كرد كه این كار از راه سرویس های جذاب و بومی و ایجاد یك اكوسیستم كه مردم به آن وابسته اند، محقق می شود.
به گزارش وبی كارت به نقل از ایسنا، پیام رسان های داخلی در طول چند سال قبل شروع به كار كرده و مشغول فعالیت شده اند، اما بیش ترین نمود استفاده از این ابزارهای داخلی زمانی خویش را نشان داد كه پیام رسان خارجی تلگرام فیلتر شد و این مورد فرصتی به پیام رسان های داخلی داد كه وارد عرصه رقابت شوند.
هرچند برخی كارشناسان و تحلیل گران همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ پیام رسان های خارجی تنها راه مناسب برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه دار شده است و البته از سوی برخی مسؤولان همواره به رشد پیام رسان های داخلی بعد از اعمال فیلترینگ روی تلگرام و خروج اغلب كاربران از آن و كوچ به شبكه های داخلی اشاره شده است.
با این حال، در روزهایی كه دسترسی به اینترنت جهانی قطع شده بود و كاربران بیش تری به استفاده از پیام رسان های داخلی روی آوردند، این سرویس های بومی نتوانستند آنطور كه باید از عهده خدمت رسانی به كاربران برآیند و این مورد واكنش مسئولان را به دنبال داشت، با این مضمون كه با وجود پیشرفت شبكه ملی اطلاعات، استفاده حداكثری از پیام رسان های خارجی نشان ضعف در خدمات پایه شبكه ملی است.
علیرضا یاری در گفـت وگو با ایسنا با بیان این كه در هر سرویس فناوری اطلاعات موضوعی تحت عنوان "زمان ورود به بازار" وجود دارد، اظهار داشت: اینكه زمان ورود به بازار مناسبی نداشته باشیم، دو حالت دارد؛ یك این كه آن سرویس هنوز مورد درخواست كاربران نیست و نمی تواند موفق شود. دیگر این كه خیلی از سرویس ها برای مثال حتی سرویس هایی كه درحال حاضر به موفقیت رسیده اند، اگر می خواستند چند سال پیش چنین موفقیتی را داشته باشند، امكان پذیر نبود، چون شبكه ۳G هنوز آنچنان در دسترس نبود و این سرویس به اقبال مناسبی نمی رسید.
وی با اشاره به وضعیت پیام رسان های بومی اظهاركرد: درمورد پیام رسان ها، وقتی تلگرام هنوز آنقدر رشد نكرده بود و ما بازار را از دست نداده بودیم، برای ورود به بازار زمان مناسبی بود كه متاسفانه آن زمان ما نه برنامه ای برای توسعه پیام رسان داشتیم و نه به چنان دانش فنی دست پیدا كرده بودیم. زمانی كه متوجه شدیم پیام رسان ها چقدر مبحث مهمی هستند و می توانند یك بستر مهم از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشند، به این فكر افتادیم كه پیام رسان های بومی را توسعه دهیم.
مهمترین چالش یك پیام رسان
رئیس پژوهشكده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در پژوهشگاه ICT با بیان این كه وقتی پیام رسان توسعه پیدا كرد، مهم ترین چالشش این است كه بازار را بگیرد، اضافه كرد: اما با وجود اقبالی كه پیام رسانی مانند تلگرام داشت، امكان رقابت دشوار بود و حتی همان زمان لاین و دیگر پیام رسان های خارجی هم می گفتند محال است ما بتوانیم با تلگرام در ایران رقابت نماییم.
یاری افزود: برخی دولت ها مانند دولت چین در چنین مواقعی اقدام به ایجاد محدودیت و فیلتر می كنند. البته این كار امكان دارد در دولتی مانند چین كه اكوسیستم را به شكل كامل محدود كرده و با یك اكوسیستم بومی با تمام سرویس ها جایگزین می كند، امكان پذیر باشد؛ اما فقط با فیلتر كردن یك پیام رسان نمی توان اقبال جالبی را برای پیام رسان های بومی فراهم نمود و از آن طرف مردم هم حس خوشایندی نسبت به سرویس های ایرانی پیدا نمی كنند و اعتماد آنها شكل نمی گیرد.
وی با بیان این كه این كار با وجود اینكه ما تلاش كردیم از سرویس های بومی حمایت نماییم، به كارمان ضربه می زند، اظهار داشت: ازاین رو هم اكنون وضعیت طوری است كه مردم توجهی به پیام رسان داخلی ندارند، مگر اینكه به تدریج سرویس های جذابی برایشان عرضه شود و مردم خودشان بخواهند به سمت این پیام رسان ها و این سرویس ها بیایند؛ تجربه این سال ها نشان داده اینكه بخواهیم با زور و اجبار مردم را به سرویس های بومی هدایت نماییم، جواب نمی دهد.
وضعیت فنی پیام رسان های بومی
رئیس پژوهشكده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در پژوهشگاه ICT با اشاره به وضعیت فنی پیام رسان های بومی اظهار داشت: شرایطی كه این سال ها توسعه دهنده های ایرانی از لحاظ وضعیت فنی داشتند نشان داده است كه در وضعیت خوبی قرار دارند. اگر ما در بحث زیرساخت ها و رایانش ابری و سرور، پایداری لازم را برای آنها ایجاد نماییم، از لحاظ فنی می توانند از عهده سرویس مخاطبان ایرانی خودشان بربیایند و به مرور زمان با گرفتن بازخورد، این موارد بهبود پیدا می كند.
یاری با بیان این كه مهم ترین چالش توسعه پیام رسان ها، چالش فنی نیست، اظهار نمود: مهم ترین چالش این است كه چطور از سوی مردم برای پیام رسان ها اقبال مناسبی را ایجاد نماییم كه مردم به سمتش بیایند. درواقع پیام رسان ها باید بدانند سراغ چه سرویس هایی بروند و چطور با مردم ارتباط برقرار كنند. از طرفی هم باید دانست كه انتقال مردم از پیام رسان های خارجی به پیام رسان داخلی فرآیند سخت و دشواری است كه یك شبه امكان پذیر نیست.
وی تصریح كرد: مهم ترین چالش توسعه پیام رسان این است كه ما چگونه مردم را جذب نماییم، بدون اینكه بخواهیم آنها را مجبور كرده و یا سایر خدمات را محدود نماییم. این كار ازطریق سرویس های جذاب و بومی و ایجاد یك اكوسیستم كه مردم به آن وابسته اند، مثلا انجام كارهای بانكی و پرداختی، شناسایی هویت و غیره امكان پذیر است. اگر ما بتوانیم اكوسیستمی ایجاد نماییم كه مردم با این پیام رسان های داخلی به كار روزمره خود رسیده و مشكلات خودشان را حل كنند، خودبه خود جذب پیام رسان ها می شوند و این هدفی است كه در شبكه ملی اطلاعات هم پیگیری می شود و امیدواریم وزارتخانه بتواند با كمك سایر دستگاه ها این جذابیت را برای پیام رسان های داخلی ایجاد كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب