ایرانسل خودروهای فرودگاه امام خمینی (ره) را هوشمندسازی می كند
وبی كارت ایرانسل خودروهای فرودگاه امام خمینی (ره) را هوشمندسازی می كند
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، این پروژه در جهت تحقق برنامه پنج ساله ششم توسعه كشور در بخش شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) طراحی شده و در فاز نخست آن، بالغ بر 70 خودروی این شهر فرودگاهی به سامانه هوشمند مجهز می شوند. در فازهای بعدی هم حدود 400 خودرو به این مجموعه اضافه خواهد شد. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل ونقل كه همچون راهكارهای مدیریت هوشمند شهری ایرانسل است، اطلاعات مكانی، میزان نیازمندی به تعمیرات، تحلیل رفتار رانندگان، سوخت مصرفی و دیگر شاخصه های خودروها را جمع آوری و تحلیل می كند و سازمان می تواند بر طبق این تحلیل، تصمیمات كارآمد اتخاذ كند. ویژگی ها و امكانات سامانه هوشمند مدیریت ناوگان ایرانسل سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، راهكاری جامع و یكپارچه است كه در جهت توسعه خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) در حوزه حمل و نقل اراﺋه می گردد. بهره گیری از این سامانه توسط سازمان ها، سبب مدیریت بهینه خودروها و هم مدیریت كارآمد و ساختاریافته ماموریت های كاركنان سازمان ها در نقاط مختلف می گردد. این سامانه مبتنی بر استفاده از فناوری های GPS و GSM است. در این سامانه، هر خودرو به یك سخت افزار ردیابی مجهز می گردد و با به كارگیری این سخت افزار، علاوه بر دریافت لحظه ای اطلاعات مكانی خودرو از ماهواره های GPS، سایر اطلاعات قابل دریافت از ناوگان حمل و نقل همچون میزان سوخت مصرفی، مسافت طی شده، وزن بار خودرو، دمای محفظه حمل بار، دما و دور موتور، ساعت كاركرد موتور و سرعت لحظه ای، به كمك سنسورهای جانبی و یا به شكل مستقیم از كامپیوتر مركزی خودروها دریافت و گردآوری شده و با استفاده از شبكه GSM به نرم افزار مركزی مدیریت و نظارت بر عملكرد ناوگان سازمان مربوطه ارسال می گردد. همینطور در بخش مدیریت ماموریت، سازمان قادر به تخصیص ماموریت به ناوگان خود است. راننده هر خودرو با دریافت ماموریت از جانب سازمان بر روی نرم افزار خودرو، آن را انتخاب كرده و ضمن دریافت بهینه ترین مسیر از نرم افزار مركزی، تخمین زمان و مسافت پیشرو، به سمت محل ماموریت حركت می كند. خودروی سازمانی بعد از رسیدن به محل ماموریت، روند اجرای ماموریت و آخر آن را به نرم افزار مركزی ارسال می كند. از دیگر قابلیت های این سامانه، مكانیزه كردن روند تعمیر و نگهداری خودروهاست. از آنجائیكه رجوع حضوری به ناوگان و ثبت اطلاعات كاركرد آنها برای بررسی نیاز یا عدم نیاز به تعمیرات، امری زمان بر است و هزینه و خطای انسانی زیاد به همراه دارد، با بهره گیری از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، تمامی پارامترهای كاركرد ناوگان به صورت خودكار جمع آوری و تحلیل شده و سرویس های تعمیر و نگهداری لازم برای هر خودرو و هزینه های در رابطه با آن تعریف می گردد. این راهكار سبب كاهش چشمگیر هزینه تعمیر و نگهداری خودروها، افزایش بهره وری و استفاده بهینه از آن ها می گردد. تحلیل و بهینه سازی رفتار رانندگان، از دیگر قابلیت های سامانه مدیریت ناوگان است. شتاب شدید، ترمز شدید، گردش های شدید، سرعت بیش از اندازه، دور موتور بالا و سایر پارامترها در اختیار مركز نظارت و مدیریت قرار می گیرد تا ضمن رتبه بندی رانندگان به لحاظ رانندگی ایمن، نسبت به اصلاح رفتار آن ها هم اقدام گردد. این راهكار سبب كاهش هزینه های سوخت مصرفی و تعمیر و نگهداری ناوگان، كاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی، افزایش مهارت رانندگان و كاهش تصادفات می گردد. ایرانسل علاوه بر راهكار مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل، در حوزه مدیریت كلان و عرضه خدمات عمومی نظیر شهرهای هوشمند و مدیریت منابع و انرژی هم خدمات متنوعی را بر بستر اینترنت اشیا (IoT) به سازمان ها عرضه كرده است كه همچون آنها می توان به سامانه های هوشمند مدیریت ترافیك، مدیریت پاركینگ، مدیریت خدمات شهری، زیرساخت های شهری و استفاده بهینه از منابع انرژی اشاره نمود. 2121
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب