خدمات فنی و مهندسی ایران جایگزین شل و بی پی شد

خدمات فنی و مهندسی ایران جایگزین شل و بی پی شد

وبی کارت: به گزارش وبی کارت، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از جایگزینی خدمات فنی و مهندسی ایران به جای شرکتهای شل و بی پی اطلاع داد.


به گزارش وبی کارت به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، جلیل سالاری در نشست همفکری با نخبگان و استادان دانشگاه که در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برگزار شد، اظهار داشت: عمده مسائلی که امروز در کشور با آن روبه رو هستیم، بحث امنیت انرژی است و دشمن هم در این حوزه همیشه تمهیدات خویش را اندیشیده است، همچون در دهه ۸۰ که سهمیه بندی را آغاز کردیم، در حالیکه مصرف بنزین به ۷۴ میلیون لیتر در روز رسیده بود و روزانه نزدیک ۲۷ میلیون بنزین وارد کشور می شد و آن اتفاق ها افتاد و قانون هدفمندی یارانه ها که قرار بود مراحل بعدی آن هم اجرا شود، اجرایی نشد و سر انجام با اجرای سهمیه بندی، مصرف روزانه بنزین به ۵۹ میلیون لیتر رسید. وی ادامه داد: البته در همان زمان به موازات طرح های پالایشگاهی شکل گرفت و از سویی در دانش فنی مشکل داشتیم و واحدهای تحت لیسانس را از بیرون خریداری می کردیم، اما امروز به لطف خدا در عمده واحدهای تحت لیسانس دارای دانش فنی بومی هستیم که به برکت نظام این دستاوردها محقق شد. سال ۸۷ در طراحی واحد ایزمریزاسیون پالایشگاه شازند به دانش فنی داخلی اعتماد کردیم و در اصفهان هم تولید کاتالیست ایزومریزاسیون را به شرکتهای داخلی سپردیم و ریسک آنرا پذیرفتیم و آزمایش کردیم و خوشبختانه این دانش بومی شد و این دستاوردها نتیجه آن بود که هر کجا به مجموعه های داخلی اعتماد کردیم، داخلی سازی محقق شد و هر جا منتظر خارج بودیم، گرفتار مشکل هستیم. کالای صنعتی ایران جایگزین تجهیزات و خدمات شرکتهای شل و بی پی معاون وزیر نفت در امور پالایش اظهار داشت: در حوزه تجهیزات هم زمانی همه تجهیزات و ساخت آنها با اتکا به خارج انجام می شد، اما با حمایت مجموعه و ارتباط با فناوران، مجموعه های دانشگاهی، ارتباط با شرکتهای دانش پژوهی، پژوهشگاه ها، یکپارچگی و ارتباط و بومی سازی و مهندسی معکوس، امروز در خیلی از حوزه ها موفق شده ایم. ما در پروژه فراسرزمینی ونزوئلا یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه داخلی را به کشوری صادر کردیم که تمام طرح های پالایشی آنها دست شرکتهای شل و بی پی بود و حاضر شد کالای ایرانی را به آنجا صادر نماییم و استانداردهای ما را پذیرفت که همه اینها با اراده و تصمیم دولت سیزدهم محقق شد و در قسمت های دیگر هم به همین ترتیب حمایت شد. سالاری اضافه کرد: برای اولین بار در حوزه کیفی سازی نفت کوره که فرایند آن پیچیده است و سرمایه گذاری و تجهیزات پیچیده نیاز دارد، با حمایت دولت ظرفیتهای پایین را به صورت پایلوت اجرا و در دو مجموعه پیاده سازی کردیم و تجاری شده است و در دو پالایشگاه هم به رغم اصل ۴۴ قرارداد بستیم و طرح تصفیه نفت کوره اجرایی شد که البته در قانون هم اجرای طرح های بهینه سازی تکلیف و بر پایه آن اجرایی شد. وی تاکید کرد: در حوزه فرهنگی هم باید دستاوردها را به نسل های نو منتقل نماییم و شکاف بین نسلی را حل نماییم، طرح راهیان پیشرفت هم طرح خوبی بود و همگان تجهیزات ساخته شده در داخل کشور را دیدند و با این دستاوردها آشنا شدند؛ همینطور در قسمت نرم افزاری هم زیرساخت های خوبی شکل گرفته و زیرساخت های موجود هم بازسازی شده است. برای مثال کشور روسیه از پیشرفت ما در شرایط تحریم ابراز شگفتی می کند، چونکه در کشور ونزوئلا که تحریم است، پتروشیمی و پالایشگاه تنها با ۱۰ درصد ظرفیت کار می کند، ازاین رو در این مجموعه و در این نظام با اراده و لطف خداوند و تلاش توانستیم دستاوردهای خوبی داشته باشیم. الزامی بودن بهینه سازی مصرف به منظور رفع چالش ناترازی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ضمن اشاره به این که بهینه سازی هم بخشی از وظایف ما در صنعت پالایش بوده است، اظهار داشت: روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز و ۳۰۰ میلیون لیتر فرآورده مصرف نماییم که اگر صرفه جویی محقق شود، ارزش افزوده ایجاد می شود و یکی از چالش های ما حل خواهد شد. ناترازی یکی از چالش های اساسی است و ساختار قیمتی هم در کشور بیمار است؛ ال پی جی کیلویی ۲۳۰ تومان قیمت دارد که با پالایشگاه که بخش خصوصی است، به قیمت فوب خلیج فارس تسویه می نماییم، ازاین رو مطالبات شرکتهای پالایشی و بورسی از دولت، بیشتر از خوراک آنهاست که اینها نگرانی هایی است که این سرمایه می تواند در توسعه، راه اندازی و تکمیل زنجیره ارزش وارد شود. راندمان پایین نیروگاهی و تحویل ۱۸ میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه ها در سال گذشته سالاری اضافه کرد: سوخت هوایی را ۶۰۰ تومان در هر لیتر می فروشیم، این در شرایطی است که یک سفر تا مشهد ۲ میلیون تومان است، اما پول سوخت آن بهای بلیت چند صندلی هم نمی گردد، روزانه حدود ۳ تا ۴ میلیون لیتر سوخت هوایی با لیتری ۶۰۰ تومان در کشور توزیع می نماییم که هزینه حمل آنرا هم پوشش نمی دهد، این در شرایطی است که هزینه نگهداری و حقوق کارکنان ۵۴ مرکز سوختگیری هوایی خیلی بیشتر از این رقم است. نفت سفید ۱۵۰ تومان در هر لیتر قیمت دارد که باز هم هزینه حمل آنرا پوشش نمی دهد، قیمت گازوئیل هم ۳۰۰ تومان در هر لیتر است که سامانه سپهتن هم اجرایی نشد و حجم زیادی از گازوئیل در کشور قاچاق شده و این سرمایه متأسفانه از کشور خارج شده و به پاکستان و افغانستان می رود، ازاین رو بخش زیادی مصارف بی رویه است. در گاز هم همین شکل است، زمانی ما سالانه ۸ میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه ها می دادیم، در حالیکه سال قبل ۱۸ میلیارد لیتر سوخت تحویل نیروگاه ها شده است که نشان دهنده راندمان بسیار پایین نیروگاهی و هدرروی و متأسفانه شرایط بیمار مصرف بهینه سوخت در کشور است. مصرف بالای سوخت خودرو ها در کشور وی اظهار داشت: خودرو های ما هم مصرف سوخت بالایی دارند و در سبد سوخت هم تنوع نداریم و همه اینها نیازمند مساله شناسی، بررسی کردن و راهکار دادن و کار مشترک تیمی و اراده ملی است و در یک جلسه حل نخواهد شد، ازاین رو امیدواریم در کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف بررسی شود و بخشی هم فرهنگ سازی و اصلاح و ایجاد زیرساخت ها بخصوص در حوزه حمل و نقل عمومی است. سرمایه گذاری هم باید انجام و اولویت بندی شود. در حوزه تحقیق و پژوهش باید اولویت ها مشخص شود که البته در پالایشگاه ها در حوزه بهینه سازی به صورت کامل کار انجام شده است و همه پالایشگاه های بدون سوزاندن گازهای مشعل و صنعت سبز هستند. معاون وزیر نفت در امور پالایش به نوسازی نفتکش های حمل فرآورده در سالهای اخیر اشاره و بیان نمود: این مورد در شرایطیست که هر کامیون در کشور ۶۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند. اگر این رقم به تنهایی به ۳۰ لیتر تبدیل گردد، ۳۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر صرفه جویی محقق می شود، ازاین رو اگر یک طرح نوسازی ناوگان را در کشور اجرایی نماییم، ارزش افزوده ایجادشده را می توانیم در سبد سوخت، نحوه توزیع، توسعه خطوط و… به کار بگیریم و اگر این توسعه اتفاق بیفتد، دستاورد بزرگی است که البته برای آنها برنامه ریزی شده است. جهاد شبانه روزی برای جابه جایی طاقت فرسای روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده در کشور سالاری اظهار داشت: روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده در کشور جابه جا می شود که ۱۱۶ میلیون لیتر آن بنزین است و مقدار مصرف آن اخیراً تغییری در زمستان و تابستان ندارد؛ همه خودرو ها تک سرنشین هستند و همه ظرفیت شبکه خطوط کشور درگیر بنزین است و گازوئیل را با ناوگان ریلی جابه جا می نماییم و روزانه باید ۱۵ هزار کامیون جابه جا شود تا سوخت کشور تأمین شود و این حجم از عملیات، پیچیدگی کار تأمین سوخت را نشان داده است و شبانه روز کار می نماییم تا سوخت کشور را تأمین و توزیع نماییم. او در آخر اظهار نمود: امیدواریم با همفکری بخش دانشگاهی و به صورت کار گروهی، نظرات را جمع بندی و بر مبنای دستور کار برای رفع چالش های صنعت پالایش حرکت نماییم و در قسمت های مختلف افزون بر رفع چالش ها، بتوانیم اشتغال زایی نماییم. در جریان این همکاری میان صنعت و بخش های دانشگاهی همینطور می توانیم در پروژه ها مدیر و مجریان خوب پروژه تربیت نماییم و افزون بر آن در حوزه کارآموزی و کارورزی هم همکاری و مسیر خوداشتغالی برای آیندگان ایجاد نماییم که همه این ظرفیت ها اگر در چارچوب یک بسته معین و با قبول مسئولیت تعریف شود، نتیجه بخش خواهد بود.


منبع:

0.0 / 5
379
1402/09/18
17:18:50
تگهای خبر: استاندارد , تخصصی , خدمات , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
لینک دوستان وبی كارت
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت