چرا به مردم توضیح نمی دهیم؟!

چرا به مردم توضیح نمی دهیم؟!

به گزارش وبی كارت اجازه بفرمائید پیش از شروع و برای پرهیز از سوء تفاهم و قضاوت شدن و باقی قضایا نكته ای عرض كنم.



به عنوان یك شهروند و یك فعال رسانه و به اندازه سرسوزون فهمی كه در این عرصه دارم معتقدم بستن به قول خودمان "شیر اینترنت" اینقدر سفت و سخت در وقایع اخیر كارشناسی ترین تصمیم ممكن نیست و من یكی مخالفم. این از این! اما حقیقت این است كه من و كسانی كه مثل بنده منتقد این تصمیم هستند تصمیم گیر نیستیم. تصمیم جایی گرفته شده كه جایگاه قانونی دارد و باید از قانون تمكین كرد.
اما مبحث این است كه همین تصمیم را چطور اجرا كرده ایم. خلاصه وضعیت فعلی این است: ما به صورت موقت به اینترنت جهانی دسترسی نداریم و آنچه هست در حقیقت یك اینترانت به وسعت حدودا همه كشور است كه آن هم به اندازه یك "آب باریكه" است و روی موبایل در دسترس نیست و همه كاربران خانگی هم دست شان به آن نمی رسد. عموما هم در ادارت دولتی و دانشگاه و... دست می دهد. فعلا خرمای اینترنت بر نخیل بلندی است كه قد كوتاه ما به سختی به پایین ترین شاخه هایش می رسد.
بسیار خوب ! همین "آب باریكه" را به خلق الله كه كار و زندگی شان معطل اینترنت است معرفی كرده ایم؟ برای شان توضیح داده ایم كه چرا شیر اینترنت را سفت بسته ایم و از چند قطره ای كه امكانش هست چطور استفاده كنند؟
مثلا مردم خبر دارند كه سایت های خبری و اطلاع رسانی داخلی در دسترس هستند؟ دانشجویان می دانند كه سایت دانشگاه شان كار می كند؟ آنهایی كه كار بانكی دارند خبردارند سایت بانك شان در دسترس است؟ به آنهایی كه می خواهند سفر بروند اطلاع داده ایم می توانند همچنان بلیط قطارشان را اینترنتی تهیه كنند؟ آنهایی كه آخر هفته می خواهند سینما بروند در جریان هستند كه رزرو اینترنتی بلیط برقرار است؟
رفقایی كه می خواهید كامنت بدهید كه من به محدودیت هم وطنانم و كره شمالی شدن سرزمینم تن داده ام! این نوشته سیاسی نیست. لطفا به شما برنخورد. من از زندگی مردم و بی تفاوتی دستگاه ها به این بخش حرف می زنم. برگردیم به چیزهایی كه مردم خبر ندارند و كارهایی كه می توانند بكنند و برای شان توضیح نداده ایم. فرض نماییم در بخش های خبری صدا و سیما این مورد را به مردم گفتیم. حالا كسی می خواهد بلیط سینما بخرد، بلیط قطار تهیه نماید، قسط بانكش را بدهد، انتخاب واحد دانشگاهی كند یا هر كار دیگری، باید ابتدا وارد این سایت ها شود.
آیا همه كاربران آدرس دقیق و درست سایت ها را بلد هستند؟ درست تایپ می كنند؟ دست كم خودم هنوز وقتی می خواهم همین خبرآنلاین را ببینم، در گوگل سرچ می كنم. گوگل هم كه نیست. چه باید بكنند؟ باید در یك موتور جستجوی داخلی جستجو كنند. اسم این موتور را می دانند؟ پارسی جو یا یوز را می شناسند؟ اصلا بلد هستند چطور آدرس پارسی جو را تایپ كنند؟ همه نكته همین جاست. ما به هر علت و مصلحتی محدودیتی بوجود آورده ایم، اما وضعیت موجود و امكانات در دسترس را معرفی نكرده ایم.
مثلا همین مشكل فعلی كه عرض كردم یك چاره ساده دارد كه امكان فنی اش هم وجود دارد. كافی است از رفقای وزارت ارتباطات بخواهند امكانی ایجاد شود كه وقتی كاربری خواست وارد گوگل شود بعنوان یك سایت فیلتر شده، به صفحه ای مثل صفحه آشنای " پیوندها" هدایت شود. در آن صفحه یك عذرخواهی ساده از مردم مان بكنیم، توضیح كوتاهی بدهیم و لیستی از سایت ها و لینك های كاربردی را هم عرضه نماییم.
سخت است؟ نمی شود؟ هزینه دارد؟ اینكه چرا چنین كار ساده ای نمی نماییم یك توضیح ساده دارد: " برای مان مهم نیست" !
در ایران دولت، حاكمیت، نظام ( اسمش را هر چه دوست دارید بگذارید) در مدیریت كردن بحران ها، اعتراض ها، آشوب ها (باز هم انتخاب اسمش با شما) بر مبنای تجربه كارش را بلد شده است، اما در اقناع مردم، مدیریت افكار عمومی و عملیات رسانه ای هنوز عقب ماندگی های عجیب و آزار دهنده ای دارد.
در 2 روز گذشته سینما كورش، بانك رسالت، اپلكیشن آچار، مسیریاب نشان، دیجی كالا، اسنپ، اپلكیشن استاد كار، شبكه مترجمین ایران، علی بابا، ایران هتل، قاصدك24 و حتی جایی به اسم آژانس مسافرتی آسمان پرستاره پرشیا برای من پیامك فرستاده اند كه ای كاربر عزیز، ما همچنان در دسترس هستیم، این هم نشانی سایت ما. لینك سایت شان را هم فرستاده اند كه كار ما راه بیفتد و مشتری خودشان هم برقرار بماند.
خواستم بگویم ما در اقدامات رسانه ای ملی مان به اندازه آن آژانس مسافرتی آسمان پرستاره پرشیا هم حواس مان به مخاطب مان نیست، همین!
پی نوشت:
این یادداشت را نوشته بودم و خواستم برای رفقای خبرآنلاین و از راه كامپیوتر بفرستم. مشكل این بود كه چطور باید این كار را می كردیم. هیچ جایی هم اطلاع رسانی نشده بود كه مثلا ایمیل داخلی داریم یا نه. فكرمان را ریختیم روی هم و به این نتیجه رسیدیم كه كل نوشته را در چارچوب چند كامنت زیر یكی از مطالب خبرآنلاین برای شان بفرستم. این یعنی مشكلات ایرانی، چاره ایرانی دارند!

5.0 / 5
3928
1398/11/27
14:52:41
تگهای خبر: آنلاین , اپل , ارتباطات , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
weby Card

webycard.ir - حق کپی رایت سایت وبی كارت محفوظ است

وبی كارت

معرفی کسب و کار شما در اینترنت