توافقنامه سامانه كارپوشه ملی ایرانی ها به امضا رسید
به گزارش وبی كارت شركت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات برای توسعه سامانه كارپوشه ملی ایرانی ها توافق كردند.
به گزارش وبی كارت به نقل از ایسنا، توافق نامه همكاری برای بهره برداری، نگهداری و توسعه سامانه #كارپوشه ملی ایرانی ها بین "شركت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات" به امضا رسید.
در این مراسم كه امروز در شركت پست برگزار شد، امیر ناظمی - رئیس سازمان فناوری اطلاعات - با بیان این كه امروزه بیش تر ارتباطات مردم از راه پیام رسان ها انجام می شود، اظهار داشت: در پیام رسان ها ارتباط بین دولت و حاكمیت با مردم مفقود است اما با كارپوشه ملی ایرانیان، ایجاد این ارتباط فراهم می شود و می توان به واسطه آن ابلاغیه ها، اطلاعیه ها، مدارك و تاییدیه ها را از راه كارپوشه و به صورت الكترونیكی به مردم ارسال كرد.
وی با اشاره به استفاده از فضای اكوسیستم استارت آپی و نوآوری بعنوان خصوصیت دوم این تفاهم نامه اضافه كرد: لازم نیست حتما دولت و حاكمیت اپلیكیشن و پیام رسان برای كارپوشه ایجاد كند بلكه اپلیكیشن هایی كه پركاربر هستند، می توانند رابط بین مردم و حاكمیت باشند؛ مشروط بر این كه شهروندان چنین اجازه ای را بدهند و اپلیكیشن ها هم پرتكل های حریم خصوصی را امضا كرده باشند. خلاقیت ما شاید در این كار كم باشد اما كسب و كارهای نوپا خلاقیت بیشتری دارند كه می توانند وارد این حوزه شوند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این كه در چنین شرایطی سرعت اجرایی شدن كارپوشه ملی بالاتر می رود، اظهار نمود: بعد از مدتی نرم افزارها و اپلیكیشن ها می توانند در حوزه كارپوشه و اطلاع رسانی فعال باشند. این اپلیكیشن ها كه كانال ارتباطی بین كارپوشه و شهروندان هستند، از بین ۱۰ اپلیكیشن برتر یا آنهایی كه بیشتر از یك میلیون كاربر دارند، انتخاب می شوند. اپلیكیشن دولت همراه هم دارای سامانه كارپوشه ملی ایرانی ها است، اما ما نمی خواهیم مردم را مجبور به دانلود اپلیكیشن دولت همراه نماییم.
ناظمی با اشاره به خصوصیت دیگر كارپوشه بیان كرد: در كارپوشه ملی ایرانی ها نوع ارسال اطلاعات از سازمان های دولتی به مردم است و در این كارپوشه پیام هایی هستند كه قابلیت پاك شدن ندارند یا پیام هایی كه مردم می توانند آنها را حذف نمایند.
وی با اشاره به امكان وارونه ارتباطات شهروند با حاكمیت از راه كارپوشه ملی ایرانی ها بیان كرد: در فاز تكمیلی كارپوشه ملی ایرانی ها این امكان فراهم می شود كه اگر شهروندی درخواستی داشته باشد، بتواند این كار را انجام دهد. البته در فاز یك كارپوشه این امكان فراهم نیست اما چشم انداز آن وجود دارد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تاكید بر وجاهت قانونی اطلاعاتی كه از راه كارپوشه ارسال می شود، اظهار داشت: به واسطه كارپوشه اخطاریه های قانونی را می توان ارسال كرد كه این كار با سه شیوه پیامك، ایمیل و پیام رسان ها انجام و جایگزین ابلاغیه كاغذی می شود. همینطور خصوصیت دیگر این كارپوشه این است كه اگر درخواستی از سازمان های دولتی وجود داشت، كارپوشه نشان داده است كه این درخواست در كدام مرحله است.
ناظمی با بیان این كه امیدواریم این تفاهم نامه در فاصله كوتاهی در بازه زمانی سه ماهه اجرا شود، اضافه كرد: برای این شهروندان در این كارپوشه ثبت نام و اپلیكیشن خویش را انتخاب كنند، زمان می برد. اما ما پیشبینی می نماییم تا چهار ماه آینده حداقل یك اپلیكیشن غیردولتی عرضه دهنده سرویس كارپوشه به مردم باشد.
وی با اشاره به شكاف دیجیتالی بعنوان یكی از موانع موجود اظهار نمود: هم اكنون ۷۶ درصد شهروندان در كشور به اینترنت دسترسی دارد اما ۲۴ درصد از مردم نسبت به باقی افراد كمتر از توان دیجیتالی برخوردار می باشند. ما در دولت الكترونیك باید به این شكاف دیجیتالی دقت نماییم. یكی از علل ما برای امضای تفاهم با شركت پست هم همین است و پست در حالیكه در دورافتاده ترین مناطق هم توانایی ارسال نامه را دارد، اگر فردی دسترسی مناسب به ارتباط الكترونیكی نداشته باشد، می تواند شركت پست را بعنوان وكیل خودش جهت استفاده از كارپوشه قرار دهد تا اطلاعیه ها را به صورت پرینت كاغذی دریافت كند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات تصریح كرد: استفاده از كارپوشه ملی ایرانی ها هنگام دریافت اطلاعات دولتی و حاكمیتی برای شهروندان مجانی است. البته سایر موارد مانند ارتباط بخش خصوصی و یا درخواست شهروندان می تواند به صورت دریافت هزینه از كاربران صورت گیرد.
وی با اشاره به تعداد كاربران فعلی كارپوشه ملی ایرانی ها بیان كرد: از سه میلیون نفری كه در كارپوشه تشكیل پرونده داده اند، هم اكنون ۴۰۰ هزار كاربر فعال وجود دارند البته برای جذب بیشتر كاربران نیازمند همكاری سازمان های بیشتر با كارپوشه هستیم و در مقابل برای حضور این سازمان ها هم باید كاربران بیش تری در كارپوشه حضور داشته باشند. ما با قرار دادن دسترسی API و سامانه احراز هویت شاهكار به اپلیكیشن ها و پیام رسان ها این توانایی را فراهم كردیم كه كاربران بتوانند به دولت الكترونیك و كارپوشه متصل شوند تا مشكل همیشگی كمبود كاربر و سازمان هم حل شود.
او همینطور اظهار نمود: اجبار به عرضه خدمات سازمان ها در دولت الكترونیك در ماده ۶۷ و ۶۸ برنامه ششم توسعه وجود دارد اما علیرغم اجبارهای قانونی كه برای آن زمان هم تعیین شده، سازمان های دولتی و حاكمیتی با دلایلی مانند عدم تامین بودجه یا عدم امنیت داده ها یا به سبب ترس از شفافیت و پاسخگویی از این كار سرباز می زنند البته ما فهرست سازمان ها را هر شش ماه به صورت ارزیابی دولت الكترونیك بررسی می كند.
در این مراسم همینطور حسین نعمتی- مدیرعامل شركت ملی پست- با اشاره به سیاست های كلان وزارت ارتباطات در بخش ایران هوشمند، اظهار داشت: شركت پست در این راستا برنامه هایی را دنبال می كند و ما ۱۰۰ پروژه با مشاركت بخش خصوصی و استارت آپ ها تعریف كردیم تا خدمات باكیفیت، ارزان و پرسرعت عرضه دهیم.
وی با بیان این كه پروژه امروز استفاده از دفتر الكترونیكی، در كارپوشه ملی ایرانی ها است، اضافه كرد: ثمره این كار رفاه و آسایش مردم در بخش خدمات الكترونیكی خواهد بود تا از این پس مكاتبات و خدمات الكترونیكی دولت به مردم به صورت آنلاین به آنها عرضه شود. این پروژه در جهت بند سه ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه و با اجرای قانون انتشار اطلاعات آزاد انجام می شود. زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری این طرح فراهم است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینكه رویكرد پست امروز به خرید و فروش اینترنتی و خدمات الكترونیكی تغییر یافته، اضافه كرد: در طول یك سال قبل سرویس های خرید و فروش اینترنتی مردم بیشتر از ۱۲۰ درصد رشد داشته است، البته الكترونیكی شدن خدمات به این معنا نیست كه حجم كار پست كم شود اما خدمات رسانی به مردم افزایش پیدا خواهد نمود.
نعمتی با اشاره به تاكید وزیر ارتباطات بر حذف قبوض كاغذی بیان كرد: با كارپوشه ملی ایرانی ها می توان تمامی قبوض كاغذی را حذف نمود و دستگاه های مختلف هم می توانند از بستر موجود استفاده كنند. این مورد یكی از اركان دولت الكترونیكی است.
همینطور محمدرضا قادری -عضو هیات مدیره شركت ملی پست- درباره این تفاهم نامه توضیح داد: سالانه مقدار زیادی نامه نگاری به صورت مكتوب از دولت به مردم صورت می گیرد. صرف نظر از هزینه دولت برای چاپ این كاغذها كه رقمی سرسام آور است و خدمات شركت پست، مشكلاتی مانند در دسترس نبودن مردم یا تغییر آدرس وجود دارد كه با استفاده از كارپوشه ملی ایرانی ها این فرایند تسهیل می شود.
وی با بیان این كه مطالبه مردم است كه حجم كاغذهای ارسالی را به حداقل برسانیم، اظهار داشت: مسئولیت توسعه كارپوشه ملی ایرانی ها به سازمان فناوری اطلاعات سپرده شده و بهره برداری از این سامانه با مشاركت شركت ملی پست است. مكاتبات ارسالی به كارپوشه می تواند حكم قانونی داشته باشد و قبول جرائم رانندگی و مكاتبات معمول می تواند از راه این سامانه به سرعت اتفاق بیفتد.
سال 1396 سامانه كارپوشه ملی ایرانی ها در جهت دسترسی آزاد به اطلاعات ایجاد شد؛ به این صورت كه برای هر شخص ایرانی طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، كارپوشه ای بوجود آمده است. مردم ثبت نام كرده و سپس به كارپوشه خود دسترسی پیدا می كنند. مصوبه كارپوشه در جلسه شورای اجرایی سازمان فناوری اطلاعات تصویب شده بود.
این مصوبه فراهم كننده زمینه تحقق ایجاد یك بستر امن و یكتا و قابل اعتماد برای مبادلات كاغذی اسناد میان مردم و دولت اعلام شده و به قول مسئولان، در این طرح، بستری فراهم می شود تا در فاز اول، دستگاه های اجرایی بتوانند در كارپوشه هر فرد ایرانی، بازخوردهای دولت از اطلاعات، اسناد و مدارك و همینطور خروجی فعالیت ها را ارسال نمایند. همینطور مردم می توانند از كارپوشه خود، نتیجه خدماتی را كه می خواهند از دستگاه ها بگیرند، شامل مجوزها، اسناد، مدارك و پیگیری آنها را انجام دهند.
بنا بر اعلام، در این سامانه هر یك از مردم و كسب و كارها دارای یك كار پوشه ای الكترونیكی تحت عنوان ایران پوشه بوده و همه اقلام تحویل گرفتنی الكترونیكی خود شامل اعلان ها و ابلاغیه های دولتی و مكاتبات از تمام دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی را به صورت یكپارچه و اختصاصی دریافت كرده است و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت.
این بستر واحد و تجمیع شده صرفه جویی بسیار زیادی را در جهت حذف هزینه های سربار دستگاه ها جهت ارسال اعلان و ابلاغیه ها و همینطور كاهش ترافیك تبادل و گردش اطلاعات مورد نیاز از شبكه داخلی دستگاه ها و نهادهای عمومی را در بردارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب